ZGŁOŚ PROBLEMikona ozdobna

Pola oznaczone gwiazdką (*) są wymagane
*
*
*
*
captcha
Zapoznałem/am się i akceptuję regulamin oraz politykę prywatności *

ODSYŁACZE

Link do zasobu (portal):

Link do zasobu (skrót):

http://zasobynauki.pl/zasoby/21614

Link do zasobu (repozytorium):

https://id.e-science.pl/records/21614

Typ zasobu: praca dyplomowa

Strategie suboptymalne dla pewnych nieliniowych gier różniczkowych

Widok

Metadane zasobu

Tytuł Strategie suboptymalne dla pewnych nieliniowych gier różniczkowych
Wariant tytułu: Suboptimal strategies for certain non-linear differential games
Osoby Autorzy: Maciej Krawczak
Partner: Instytut Badań Systemowych PAN w Warszawie
Opis W rozprawie rozważana jest N-osobowa gra różniczkowa. Dynamikę gry opisuje układ nieliniowych równań różniczkowych zwyczajnych, podczas gdy wskaźnikami jakości każdego gracza są kwadratowe funkcjonały. Równania stanu gry składają się z dwóch części, mianowicie części liniowej i nieliniowej.
Część nieliniowa nazywana jest członem perturbacji ważonym przez parametr skalarny zwany parametrem perturbacji. Taka forma nieliniowości nazywana jest regularnym problemem perturbacji. W rozprawie sprowadzono taki problem sterowania sub-optymalnego do rozwiązywania odpowiednich macierzowych równań Riccatiego.
Dla tak zdefiniowanych nieliniowych gier różniczkowych omówiono następujące sub-optymalne strategie: strategie Nasha, strategie Pareto, strategie min-max.
W rozprawie opracowaną metodologię zilustrowano przykładem obliczeniowym. W przykładzie przedstawiono problem ochrony pól uprawnych przed szkodnikami przez dwóch niezależnych decydentów jako nieliniową gra różniczkową. (Polski)
Opis w innym języku: An N-person differential game is considered; the dynamics of the game is described by the system of nonlinear ordinary differential equations. While the cost of each player is expressed by the quadratic continuous-time cost functional. The game state equation consists of two parts, namely the linear part and the nonlinear part.
The nonlinear part is called a perturbation term weighted by a scalar parameter called a perturbation parameter. Such form of nonlinearities is called a regular perturbation problem. Thus, the considered sub-optimal control problem for games can be solved by solving the proper matrix Riccati equation.
For such defined nonlinear differential games the following sub-optimal strategies were discussed: Nash strategies, Pareto strategies, min-max strategies.
In the dissertation, the developed methodology was illustrated by solving a numerical example. In the example, the issue of pest destruction on farmlands by two independent decision makers is modeled as the non-linear differential game. (Angielski)
Słowa kluczowe "suma zerowa"@pl, "gry różnicowe"@pl, "gra o sumie zerowej"@pl, "gra Nash"@pl, "gra Stackelberga"@pl, "optymalna kontrola"@pl
Klasyfikacja Typ zasobu: praca dyplomowa
Dyscyplina naukowa: dziedzina nauk technicznych / automatyka i robotyka (2011)
Grupa docelowa: naukowcy, studenci, przedsiębiorcy
Szkodliwe treści: Nie
Charakterystyka Miejsce powstania: Warszawa
Czas powstania: 1987
Liczba stron: 149
Promotor: Kazimierz Mańczak
Język zasobu: Polski
Lokalizacja: Warszawa
Licencja CC BY-SA 4.0
Informacje techniczne Deponujący: Justyna Kupczak
Data udostępnienia: 16-10-2018
Kolekcje Kolekcja Instytutu Badań Systemowych PAN w Warszawie, Kolekcja e-Biblio IBS PAN

Cytowanie

Skopiowano

Maciej Krawczak. Strategie suboptymalne dla pewnych nieliniowych gier różniczkowych. [praca dyplomowa] Dostępny w Atlasie Zasobów Otwartej Nauki, . Licencja: CC BY-SA 4.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl. Data dostępu: DD.MM.RRRR.

Podobne zasoby

Modyfikacja wybranych metod uczenia maszynowego na podstawie przykładów * Neural networks learning as a multi objective optimal control problem (RB-1997-20-03)

Maciej Krawczak, Kazimierz Mańczak, Grażyna Szkatuła, artykuł, rozdział, Instytut Badań Systemowych PAN w Warszawie, Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych / informatyka techniczna i telekomunikacja (2018)

Modyfikacja wybranych metod uczenia maszynowego na podstawie przykładów * Machine learning from examples for forecasting voting behaviour (RB-1997-20-02)

Maciej Krawczak, Kazimierz Mańczak, Grażyna Szkatuła, artykuł, rozdział, Instytut Badań Systemowych PAN w Warszawie, Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych / informatyka techniczna i telekomunikacja (2018)

Zobacz więcej