ZGŁOŚ PROBLEM
ODSYŁACZE
Link do zasobu (skrót):
http://zasobynauki.pl/zasoby/49964Link do zasobu (repozytorium):
https://id.e-science.pl/records/49964Metadane zasobu
Tytuł |
Badanie EEG wpływu wirtualnej rzeczywistości na stan emocjonalny użytkownika |
---|---|
Osoby |
Autorzy:
Piotr Chynał, Ewa Ryszczyńska
Partner: Politechnika Wrocławska |
Opis |
Badanie EEG przeprowadzone przez studentkę Ewę Ryszczyńską w ramach realizacji pracy magisterskiej. Badanie miało na celu odpowiedzieć na następujące pytania: W jakim stopniu zmieniają się sygnały biologiczne organizmu wywołane obecnością w wirtualnej rzeczywistości? Czy wersja domowa technologii VR zauważalnie wpływa na emocje użytkownika? Czy ogólnodostępne filmy są w stanie wywołać emocje? Jakie różnice można zauważyć analizując różne stopnie pobudzenia emocji strachu? Uczestnikowi badania umieszczano na głowie czepek z elektrodami EEG, które podłączone były przez wzmacniacz do urządzenia VarioLab rejestrującego sygnał z EEG. Jednostka VarioLab połączona została za pomocą kabla USB z komputerem posiadającym specjalne oprogramowanie Biometric Software Suite umożliwiające sczytywanie i wyświetlanie sygnału z każdej elektrody na ekranie komputera. Do wstępnej kalibracji użyto podestu, na którym umieszczono uchwyt na telefon z regulowanym wysięgnikiem i statywem, który służył do wyświetlenia filmu kalibrującego w środowisku rzeczywistym. W kolejnym etapie wyświetlanie interesujących treści odbywało się za pomocą mobilnych gogli VR kompatybilnych ze smartfonami. Hełm do VR umieszczano na czepku z elektrodami, którego paski przytrzymujące okulary przyczyniały się również do stabilizacji zsuwania się czepka i przemieszczeń elektrod. Badaną osobę umieszczono na fotelu, dzięki któremu uzyskano efekt lepszego zanurzenia w wirtualną rzeczywistość. Właściwości, parametry i wykonanie fotela pozwoliło na eliminacje uczucia ‘siedzenia przy stole’. W ten sposób uniknięto efektu uczucia badania, jakiego użytkownik doświadczałby siedząc na krześle, którego kąt oparcia z siedzeniem wynosi 90°. Dodatkowym atutem fotela jest jego wysokość i możliwość odpowiedniego ustawienia podpórek pod nogi. Dzięki brakowi kontaktu stóp badanego z podłożem uzyskano efektu ‘unoszenia’ co zwiększyło percepcję użytkownika na wrażenie zanurzenia w wirtualny świat. Pomieszczenie na czas odtwarzania filmów zostało wyciemnione ze względu do dobieganie światła w obszar widzenia obrazu w okularach. Wyeliminowało to rozpraszanie użytkownika i ułatwiło skupienie uwagi na przedstawianych treściach. Na rękę użytkownika założono opaskę do pomiaru tętna i ciśnienia. Filmiki prezentowane uczestnikom miały na celu wywołać strach (emocja najlepiej "widoczna" na EEG) i przedstawiały elementy takie jak węże, pająki, roller coaster, skoki na bungee itp. Rekord zawiera surowe dane EEG zebrane w trakcie badania. (Polski) |
Słowa kluczowe | "EEG"@en, "virtual reality"@en, "interakcja człowiek-komputer"@pl, "rzeczywistość wirtualna"@pl, "elektroencefalograf"@pl |
Klasyfikacja |
Typ zasobu:
zbiór, baza danych Dyscyplina naukowa: dziedzina nauk technicznych / informatyka (2011) Grupa docelowa: administracja publiczna, przedsiębiorcy, uczniowie, studenci, nauczyciele, naukowcy Szkodliwe treści: Nie |
Charakterystyka |
Miejsce powstania: Wrocław
Czas powstania: 2017 Język zasobu: Angielski |
Licencja | CC BY-SA 4.0 |
Informacje techniczne |
Deponujący: Piotr Chynał Data udostępnienia: 13-09-2019 |
Kolekcje | Kolekcja Politechniki Wrocławskiej, Kolekcja e-Science PWr |
Cytowanie
Piotr Chynał, Ewa Ryszczyńska. Badanie EEG wpływu wirtualnej rzeczywistości na stan emocjonalny użytkownika. [zbiór, baza danych] Dostępny w Atlasie Zasobów Otwartej Nauki, . Licencja: CC BY-SA 4.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl. Data dostępu: DD.MM.RRRR.
Podobne zasoby
Stacja Badawczo-Dydaktyczna UPWr w Radomierzu - panorama 360°
Sylwia Marczak, 3D, foto360, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, materiały popularnonaukowe i inne (2011)
Pracownia tłuszczów roślinnych - Katedra Technologii Rolnej i Przechowalnictwa - panorama 360°
Adrian Kulik, 3D, foto360, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, materiały popularnonaukowe i inne (2011)
Badanie użyteczności stron prezentujących dane finansowe i giełdowe. Surowe dane eyetrackingowe
Jakub Mazur, Piotr Chynał, zbiór, baza danych, Politechnika Wrocławska, dziedzina nauk technicznych / informatyka (2011)
Badanie użyteczności systemu SimplyTick z wykorzystaniem eyetrackingu. Surowe dane eyetrackingowe
Janusz Sobecki, Julia Falkowska, Martyna Pietrzak, zbiór, baza danych, Politechnika Wrocławska, dziedzina nauk technicznych / informatyka (2011)
Laboratorium analityczne pracowni analizy żywności - Katedra Technologii Rolnej i Przechowalnictwa - panorama 360°
Adrian Kulik, 3D, foto360, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, materiały popularnonaukowe i inne (2011)
Laboratorium biochemiczne - Katedra Biochemii i Biologii Molekularnej - panorama 360° (część 4 z 5)
Sylwia Marczak, 3D, foto360, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, materiały popularnonaukowe i inne (2011)